Stressbalans

Stress is het gevoel overweldigd te worden en niet over de middelen beschikken om aan de eisen van de omgeving te voldoen. Je krijgt een versnelde hartslag en toename in spierspanning, je gaat zweten. Ook komt er adrenaline en cotisol vrij voor meer energie. Echter, tegenwoordig treedt deze reactie niet meer op als we een leeuw zien, maar vooral bij sociale en psychische druk. 

Fight, flight en freeze
Bij spanning of gevaar, treedt de ‘fight, flight en freeze’ reactie op. De  amygdala , een oud hersensysteem, speelt hierin een grote rol. Het geeft een signaal aan het lijf door om energie te geven aan de organen die nodig zijn om te vechten, te vluchten of te bevriezen. Het treedt snel op en zorgt voor onze overleving. Baby’s en jonge kinderen zijn echter niet in staat om te vechten of te vluchten. Zij zijn afhankelijk van een volwassene om hun stressniveau te verlagen. 

Langdurige stress
Een lichte mate van stress kan gunstig zijn. Het brein en lichaam zorgen ervoor dat je optimaal in staat bent om te presteren voor bijvoorbeeld een tentamen of sportwedstrijd. Echter wanneer de stress blijft aanhouden en chronisch wordt, kan het zelfs schadelijk zijn voor het lichaam.  Bij stress gaat er meer zuurstofrijk bloed naar je hart en spieren dan naar je spijsverteringsorganen. Cortisol zet een rem op je immuunsysteem en je lichaam heeft geen tijd meer om zich te herstellen.

Behandeling
Misschien heb je al een yoga of mindfulnesscursus gedaan, maar vind je het moeilijk te ontspannen als de druk van het “gewone leven” je weer bezig houdt. In therapie wordt de verbinding gelegd tussen lichaam, geest en brein. Middels gesprekken, lichaamsgerichte therapie en uitleg van de werking van het brein, zul je de signalen van stress leren herkennen en begrijpen. Je leert om een juiste balans te vinden zodat je in de toekomst ook met nieuwe stressmomenten in het leven om kunt gaan.